Så trött i hela kroppen

Efter en dag fylld med löpning, trädgårdsarbete, Kinect-spelande och matlagning stupar jag i säng! Jag är så trött och kroppen är helt mör! Att krypa ner i sängen innan 10 en valborg känns inte jätteballt. Tur det låg en svart lurvboll i sängen och väntade på mig. Han är också trött. Tror jag det när han varit ute i trädgården med oss i flera timmar. Någon måste ju hålla koll på grannskapet!

Annonser

Kinect Sports

Spelar Kinect sports tillsammans med Björn. Vi är inne i en intensiv golfmatch på nio hål. Kan varmt rekommendera Kinect Sports. Själv köpte jag dubbelpacken med både ettan och tvåan. Då har man en hel del sporter att välja på!

Gainer vs. hundmat

Björn påstår, halvt på skämt, halvt på allvar att min gainer har samma innehåll som Bob’s hundmat. Här kommer resultatet:

Sort                       Star Nutrition Gainer Pro:         Pronature Holistic Anka/Apelsin:
Protein                 24%                                               50%
Kolhydrater         67%                                             Ingen uppgift, troligen 0%
Fett                       2,6%                                             20%
Energi                  3820 kcal/kg                                  4230 kcal/kg

Ingredienser Star Nutrition Gainer Pro:  Maltodextrin, fruktos, kakao, vassleproteinkoncentrat, emulgeringsmedel  (sojalecitin), aromer. Amoniosyror.

Ingredienser Pronature Holistic Anka/Apelsin: Anka, apelsin, kamomill, Aloe Vera, Vitamin E och C, tomatpure, rosmarin, mynta.

Sett såhär låter faktiskt ingredienserna i Bobs mat godare än min, dock gillar jag sammansättningen av protein, fett och kolhydrater bättre i min!

hundfoder vs gainerKälla: Gymgrossisten.se och ProNature

Kolhydrater och protein

För att uppnå resultat kan man inte bara träna, man måste även äta rätt. Så jag läser och frågar de som kan mer än mig och suger åt mig all kunskap jag kan. Jag har verkligen inte alls varit duktig på det här med kost innan. Bara ätit allsidigt men inte alls tänkt på vad son är kolhydrater, protein och fett. Vad de olika byggstenarna gör och i vilken sorts mat de finns. Jag tänker (tyvärr) inte försöka dela med mig av min kunskap men i mitt fall är
kolhydraterna väldigt viktiga. För att få lite hjälp på traven har jag därför köpt en gainer idag, bestående av mycket kolhydrater. Den förra jag hade var inte riktigt rätt för mig då den bestod mestadels av protein. Jag vill nämligen gärna go upp i vikt och framförallt inte förlora någon vikt, trots att jag tränar. Detta är en av anledningarna till att jag ny valt att satsa mer på styrketräning än kondition, men jag gillar att springa för mycket för att sluta med det. Därav inköpet av gainer. Köpte märket Star Nutrition från Gymgrossisten. Då fick jag även 15 stycken bars. Berättar mer om detta och vad jag tyckte om det när de här fyra hårdträningsveckorna är över och jag kan utvärdera!

Förbaskade förkylning!

Jag vaknade för en halvtimma sedan; trött men inställd på ett konditionspass innan jobbet. Sväljer och inser att det känns inte hundra. Går upp och inser att förkylningen är ett faktum! Nej! Jag vill absolut inte vara förkyld nu! Jag håller ju på att träna – varför ska en förkylning alltid komma så olägligt? Jaja, bara att bita i det sure äpplet; utnyttja den här och eventuella fler sjukdagar som vilodagar och komma igen sen! Först ska vi jobba ett par timmar; sen ikväll kommer Bob hem igen, härligt!
bob o boll

Dubbeldejt och hundfri

Bob spenderar helgen tillsammans m ed Björns mamma i deras sommarstuga, så vi har en ”hundfri” helg. Just nu när vi är hemma känns det mest tomt, men då vi jobbade idag och imorgon och ska iväg ikväll har han det roligare där. Ikväll ska vi nämligen på bio med två kompisar, Ironman 3. Jag har inga direkta förväntningar på filmen, inte sett ettan och tvåan och action är väl inte direkt min favoritgenre. Men eftersom jag tyckte Batman 3 var ruggigt bra utan att ha sett föregångarna på den, kanske det här blir en titel som gör mig glatt överasskad! Och en dubbeldejt med mat, popcorn och bio är inte helt fel!

ironman 3
Bild lånad från Marvel.

Första styrkepasset avklarat

Och det var en plåga! Helt ärligt så gick det bra fram tills sista övningen. 1,5 utfall. Som de traditionella utfallen fast du går ett halv i mitten, alltså går ner hela vägen, upp halvvägs, ner igen och sen upp hela vägen. Baksidan av mina smalben vet minsann att de lever! Blev dock riktigt imponerad över hur bra Kinect-kameran är på att se och korrigera mina rörelser. Den var verkligen inne och finjusterade mig; upp med bröstkorgen, framåt med tårna, mer vikt på hälarna, sträck på ryggen m.m. Perfekt för någon som liksom mig är relativt ny på det här med styrketräning och därmed inte vet hur alla övningar skall utföras korrekt. Efter styrketräningen joggade jag runt området med Bob. Hur jag mår imorgon vill jag inte ens tänka på…

Shadows over Camelot

Spelat ett för oss nytt spel igår och idag; Shadows over Camelot. Det baseras på berättelsen om Merlin och svärdet och är ett sammarbetsspel från tillverkaren Days of Wonder (som bland annat gjort Ticket to Ride och Smallworld). Igår gick det riktigt dåligt och vi fyra som spelade förlorade (mot själva spelet). Men idag gick det desto bättre och vi vann!

Spelet går ut pp att samla då många vita svärd som möjligt, gentemot spelet som samlar på sig svarta svärd. Dessa svärd samlas på ”det runda bordet” och flest svärd när alla tolv platser är fyllda vinner. Antingen speldeltagarnas vita svärd eller spelets svarta.man samlar svärd genom att vinna så kallade quests, alltså uppdrag. Ganska enkelt upplägg på uppdraget, men desto fler olika händelsekort som kan spelas under spelets gång av de olika spelkaraktärerna gör spelet spännande.
Som sagt så sammarbetar spelarna för att vinna spelet. Såvida
ingen förråder de andra!

Vad mycket man hinner med ibland!

Dagen har bestått av stallet, ridning, träning, fyra timmar i trädgården, matlagning, härligt sällskap, underbar fästman och sällskapsspel! Helt otroligt hur mycket jag har hunnit med utan att känna mig stressad! Imorgon bitti kommer redan första prövningen i min träning. Att gå upp två timmar innan jobbet börjar för att kunna träna först – även att Björn är ledig och kommer ta sovmorgon. Men eftersom man inte kan misslyckas på första riktiga träningsdagen (idag var bara utvärdering av formen), så kommer det säkert att gå galant!